Algemene absintdiscussie

Absint en de letteren

Helfrich (07/13/05 om 22:39:01):

In oktober 2004 vertelde Marie-Claude Delahaye me dat ze in Auvers was bezocht door twee Nederlanders die werkten aan een boek over absint en de letteren. Ze hadden al haar boeken gekocht.

Maanden later kwam Karin Spaink toevalligerwijs met één van die twee aan de bar te zitten. Het bleek Bas Lubberhuizen te zijn, uitgever te Amsterdam.

Op 15 september 2005 wordt het boek gepresenteerd in Maison Descartes, i.s.m. Marie-Claude Delahaye: http://www.maisondescartes.net/nl/pagesnl/programme/programme.php

http://www.lubberhuizen.nl/index.php?page=/detail.php?ID=242

Met een inleiding van... Hafid Bouazza!

 

Christian (07/14/05 om 20:33:07):

mooie literatuur!..
Ik ben zelf bezig met dit boek:
Moulin Rouge ;: A novel based on the life of Henri de Toulouse-Lautrec..
van Pierre La Mure ..het beschrijft zijn jonge jaren..en zijn tijd in Montmartre..hoewel in het Engels,het is allemaal goed te volgen.

 

Z.v.E (07/14/05 om 20:36:07):

Bouazza?


:)

Ben benieuwd!

 

Helfrich (09/16/05 om 01:40:49):

Geen Bouazza gezien, spijtig genoeg. Wel de gehele harde kern van de dichters en vertalers rond tijdschrift De Tweede Ronde, die ik nog ken uit een vorig leven, inclusief Paul van den Hout en Jan Kal. Mij kennen ze niet zo goed meer, geloof ik, en ik denk dat dat goed is. Paul van den Hout bleek wederom vergeten dat we samen twee keer strontlazarus zijn geworden, in Arti en in De Klepel, en lastig zijn gevallen door dezelfde nymfomane, dat ik deze keer maar heb afgezien van een gesprek.

De voorgedragen vertalingen waren overigens goed, was mijn indruk. Meindert Burger kreeg na afloop van Bas Lubberhuizen een fles Tunel Black aangeboden, waar hij zichtbaar gelukkig mee was. Menno Boorsma had voor de gelegenheid zijn mooiste flessen klein chemisch en kernafval meegenomen.

De Nederlandse gastvrijheid deed zich tijdens de 'proeverij' al vlug 'ons kent ons'-kliekjes vormen, wat de Fransen, de Amerikanen en Helfrich nader tot elkaar bracht. Met o.a. Carl Guderian, Marie-Claude Delahaye en aanhang was het nog even prettig converseren, onder het genot van een verfrissend glaasje water. We waren het er wel over eens dat de fee weer het nodige onrecht werd aangedaan, met wat er zoal geserveerd werd, al lijkt dat boek me verder best aardig. (Ik heb het niet gekocht, want als het goed is krijg ik het nog toegestuurd.)

 

radioflux (09/16/05 om 21:10:59):

[b]De gifgroene muze[/b]
Absint in de literatuur

Absint: ultrasterk vergif. Eén glas en u bent dood. Journalisten drinken ervan als ze hun artikelen schrijven. Heeft meer soldaten gedood dan de bedoeïenen.

Die Flaubert, die wist het te zeggen. Zelfs in vertaling. Als reclame voor een aperitief kun je je benepeners voorstellen.

"Helfrich. Eén glas en u bent dood."

;D

 

Helfrich (10/04/05 om 15:56:40):

In het boek zelf ook geen Bouazza gezien trouwens. Of mijn bron deugt van geen kanten, of iemand heeft vóór het ter perse gaan een verstandige beslissing genomen.

 

Helfrich (10/04/05 om 22:13:03):

Meindert Burger maakt er niet echt een potje van, al komen we het Boheemse ritueel natuurlijk wel weer tegen. Zo zou men het in de negentiende eeuw gedaan hebben. Suiker werd toegevoegd vanwege de "intens bittere smaak". Aldus:

In een speciaal groot, wijd uitlopend glas op een stevige voet, soms met een apart reservoir voor de absint onderin, werd door de garçon een bepaalde hoeveelheid van de drank geschonken. Zelf legde men dan [b]een in absint gedrenkt suikerklontje[/b] op een voor dat doel bestemd, geperforeerd, plat 'lepeltje' op de rand van het glas, [b]stak dat even aan om de suiker te laten karameliseren[/b] en schonk er naar believen water op.

Meer iets voor het Lasciate-draadje, maar omdat Ike Cialona ook heeft meegewerkt aan de vertaling van de Divina Commedia hangt alles toch nog op een perverse manier leuk samen.

 

Z.v.E (11/08/05 om 19:36:55):

Vandaag heb ik het boek gehaald. Ik moet de vertalingen nog lezen maar wat dat betreft ben ik er wel erg blij mee.

Voor wat betreft de inleiding: dat karameliseer ritueel had er dus echt niet in mogen staan.

Wat ik dus hier evenals in andere bronnen ook niet zie terugkomen maar wat wel in A Myth AlwaysGreen van Benoit Noel, Peter Verte en Artemis genoemd wordt is dat Absinthe pas na 1880 met water gedronken werd. Dat juist het bittere van pure Absinthe de charme van het drankje was. Enkel om het aan de smaak van de jongere generatie te laten voldoen werd er water aan toegevoegd incl. een modieuze lepel etc. Zoiets als pure rum tegenover Breezer of een Bacardi Cola?


 

wilbert_v (11/08/05 om 21:09:33):

Om er maar weer eens brutaal doorheen te posten:

Je hebt het over het boek A Myth Always Green, deze kan ik helaas niet vinden maar er is nog een aantal boeken die mij wel interessant lijken zoals

Absinthe: Sip of Seduction : A Contemporary Guide - Betina Wittels
Absinthe: History in a Bottle - Barnaby Conrad

Dit laatste boek is uit 1988 dus ik weet niet of het nog wel up to date is, kent iemand het? Het eerste boek is uit 2003 mmv Ted Breaux, dat moet toch wel de moeite waard zijn, of niet?

 

radioflux (11/09/05 om 00:30:45):

Z.v.E schreef:

Enkel om het aan de smaak van de jongere generatie te laten voldoen werd er water aan toegevoegd incl. een modieuze lepel etc. Zoiets als pure rum tegenover Breezer of een Bacardi Cola?

Verslingerd aan een 19e-eeuwse Breezer?!

Iets meer dan ik had willen weten. ::)

Dit maakt iedere sneer naar het Boheemse vuurspektakel natuurlijk direct aanzienlijk minder steekhoudend. Wie bepaalt er wat 'traditioneel' is? Vadertje Tijd? Of een elite van (jawel) pretentieuze kwasten, die, gewapend met wat oude geschriften, een beter dan gemiddelde kennis van het Frans en teveel vrije tijd, bepalen hoe absint gedronken dient te worden?

 

Z.v.E (11/09/05 om 07:49:00):

wilbert_v schreef:


Absinthe: Sip of Seduction : A Contemporary Guide - Betina Wittels


Dit boek heb ik zelf ook (gesigneerde hardcover) en is zeker een mooi boek. Qua inhoud niet spectaculair enkel wel mooi uitgevoerd.

 

Z.v.E (11/09/05 om 08:09:53):

radioflux schreef:


Dit maakt iedere sneer naar het Boheemse vuurspektakel natuurlijk direct aanzienlijk minder steekhoudend. Wie bepaalt er wat 'traditioneel' is? Vadertje Tijd? Of een elite van (jawel) pretentieuze kwasten, die, gewapend met wat oude geschriften, een beter dan gemiddelde kennis van het Frans en teveel vrije tijd, bepalen hoe absint gedronken dient te worden?


Dit (Absinthe met water of niet) heeft niet zoveel met het zogenaamde Boheemse ritueel te maken. Tegenwoordig zou dat best kunnen maar het past niet in de historie. Overigens vind ik wel dat iedereen vrij is om zijn/ haar Absinthe te drinken op welke manier dan ook.

 

radioflux (11/10/05 om 00:25:57):

Z.v.E schreef:


Dit (Absinthe met water of niet) heeft niet zoveel met het zogenaamde Boheemse ritueel te maken. Tegenwoordig zou dat best kunnen maar het past niet in de historie.

Maar welke "historie"? Als het aanlengen met water inderdaad pas na 1880 plaatsvindt, dan kun je met net zoveel reden aanvoeren dat ook dat niet in de historie past. Analoog daaraan: net zoals de "modieuze" lepel+water van toen misschien niet serieus genomen werd door de oudere generatie die absint alleen maar puur dronk, halen de tegenwoordige puristen (waaronder ik) de neus op voor het geflambeerde suikerklontje ("toegevoegd om Hills marginaal consumeerbaar te maken" en zo).

Dat zoiets in een 'literair' werk aangevoerd wordt als illustratie van hoe het in de 19e eeuw ging, is natuurlijk hoe dan ook weer treurniswekkend.

Overigens vind ik wel dat iedereen vrij is om zijn/ haar Absinthe te drinken op welke manier dan ook.

Uiteraard. Wat mij betreft giet men het in de karnemelk; als mensen er maar plezier mee hebben...

 

Helfrich (11/11/05 om 00:04:27):

Absint werd op alle mogelijke manieren gedronken: puur of versneden met water, wijn, cognac of wat dan ook. Het zal ook geliefd zijn geweest als (zeer) stevig bittertje, zeker in de begintijd.

Maar vanaf ongeveer 1830 werd het populair als aperitief en een aperitief drink je nu eenmaal niet op 60 à 70 of zelfs maar 45 volumeprocent alcohol, want dat is vervelend voor je maag en helemaal niet eetlustbevorderend. Het lijkt me daarom redelijk aan te nemen dat absint vanaf die tijd bij voorkeur met water werd gedronken. Het zal niet onopgemerkt zijn gebleven dat onder die omstandigheden de aroma's goed vrijkomen en de zintuigen niet worden geïrriteerd of verdoofd.

Dat gedoe met suiker en lepeltjes (of met arabische gom) begon pas eind negentiende eeuw, toen de absint zich had gevestigd als bourgeois-aperitief dat ook geschikt was voor dames.

Ook nu nog geldt het ritueel in Pontarlier en Val-de-Travers als flauwekul voor de toeristen, terwijl de absint er ongetwijfeld veel zachter is dan toen het ritueel met lepel en suikerklontje vooral iets was voor decadente Parijzenaren. Zoals je nooit een volwassen Belg of Fransman een glas melk bij zijn eten zult zien drinken, zo zul je nooit een volwassen inwoner van de Vallei zien klooien met een lepeltje en een suikerklontje als hij zich een "petite" serveert.

 

Helfrich (12/04/05 om 23:47:59):

De confrontatie: http://www.parool.nl/parooltheater/

 

wilbert_v (12/05/05 om 17:54:43):

Jammer, ik kan alweer niet.

 

Z.v.E (12/05/05 om 19:20:40):

Helfrich schreef:

De confrontatie: http://www.parool.nl/parooltheater/


Dat is woensdag! Is er meer bekend over deze avond? Lijkt me best leuk!

 

Helfrich (12/05/05 om 19:36:13):

Veel weet ik niet. Eigenlijk alleen dat ik er tegen negenen moet zijn. Reserveringen via Het Parool (zie link).

 

Z.v.E (12/05/05 om 19:45:29):

Nuja er is plek voor 35 personen... Ik zal morgen eens contact met ze opnemen.

 

Helfrich (12/06/05 om 16:18:24):

En?

 

Z.v.E (12/06/05 om 18:24:30):

Nuja niet gebeld. Mijn agenda staat een tripje naar Amsterdam niet toe.. helaas.

Veel succes in ieder geval!

 

Z.v.E (12/06/05 om 18:56:33):

Het is te hopen dat men nu een betere keuze heeft gemaakt qua proefmateriaal:

http://www.cafewelling.nl/media/paroolabsint.htm

 

Helfrich (12/06/05 om 19:33:41):

Café Welling, Café Welling... Verhip! Het is Meindert Burger die nog ergens in het gastenboek van mijn oude xs4all-meuk staat. Dat zie ik nu pas. Toen dacht ik: wie is die kerel? Het was een stormachtige tijd en misschien heb ik niet eens geantwoord. Boorsma kon eindelijk zijn mondwater legaal verkopen.


From: m.burger@xs4all.nl www.cafewelling.nl [a80-126-55-96.adsl.xs4all.nl]
Date: Sat Jul 24 05:17:06 2004

Dag Serge Helfrich,

Ik heb erg mooie dingen gelezen op uw site. Als ik het zo zie zou u helemaal geen bioloog moeten zijn, maar vertaler, hoe mooi het vak ook is (van bioloog). Ik vond vooral Michel Houellebecq prachtig - ook al heb ik hem nog nooit in het Frans (?) gelezen.
Doordat mij gevraagd is een ballade over absint te schrijven surfde ik vannacht wat rond na mijn werk in een Amsterdams cafe op zoek naar inspiratie. Ik heb zelf al een paar maanden geleden een fles Lasala uit Berlijn gesmokkeld voor eigen gebruik, tot groot plezier van de literaire clientele. Erg plezierig om via de groene fee bij Polyhymnia zelf uit te komen.
Enfin, ik moest in balladevorm mijn hart luchten. Die vorm beoefen ik al geruime tijd, maar ik zal proberen er hier een op het scherm te krijgen, ook al staat die niet op deze computer. Ik kopieer hem gewoon van de site waar hij te lezen is.


Ballade

voor B.L. ter gelegenheid van het
vijfentwintigjarig bestaan van zijn café

Al in den Brouwersstraat ligt een vermaard
Cafeetje, ouder dan de piramiden,
Vergeeld als een antieke ansichtkaart,
Met druivenranken als kariatiden.
De patser, hij parkeert er zijn bolide,
De letterknecht of musicus zijn brik.
Een glimlach siert de trekken van de frik,
Zijn leven raakt er in een stroomversnelling:
Een nieuw elan, een warm gevoel, een kick?
Zijn ware aard ontluikt in café Welling.

De Welling-mens is zeer complex van aard.
Van alles wat het leven heeft te bieden
Is hem de taal nog wel het meeste waard.
Toch degraderen zelfs hoogstaande lieden
De rede dikwijls tot een invalide
Gestamel na hun vijfde cola-tic,
Dat bol staat van alcoholismen (hik),
Om dan nog maar te zwijgen van de zpelling.
Ook mij gebeurt het, dat ik me vertik:
Mijn ware aard ontluikt in café Welling.

Niet alles wat zoal wordt aangekaart
Rondom de borreltafel is candide;
De barman voelt zich meer dan eens bezwaard
Als er voor broedermoord of genocide
Gepleit wordt, en het meer fascistoïde
Karakter van de mens, zijn slechter ik,
Te voorschijn komt. Hij geeft geen kik,
Maar schenkt de spreker door zijn drankbestelling
Iets blauwzuurachtigs, en denkt stiekem: 'Stik!'
(De ware aard ontluikt in café Welling).

De vrouw is doorgaans ongeëvenaard
In lief, mooi, volgzaam zijn, en bonafide,
Maar wacht u wanneer zij door Welling waart.
Ze lijkt een nimf, een zwoele nereïde,
Ontwikkeld, kuis, aanvallig en timide,
Maar zet, kil en verraderlijk als kwik,
Met één nauwkeurig uitgekiende blik
Uw beide huwelijken op de helling.
Wat hadden we die avond weer een schik!
Haar ware aard ontluikt in café Welling.

De meeste vrouwen blijft het niet bespaard
Dat door dit feit hun eega's hen ontvlieden.
En dan? Een nieuwe vlam? Weer bruiloftstaart?
'Nou nee. Het is, na alles wat geschiedde,
Gezelliger op een asteroïde
Wanneer ik met zo'n vent een vorkje prik.
Die mannen zijn deep down toch niet goed snik,
En dat geëet geeft ongewenste zwelling.
Hoewel? Enfin, wat maak ik me weer dik…'
Hun ware aard ontluikt in café Welling.

Na een dag werken, werken als een paard,
Moest je de kroeg eens in, dacht je lucide.
Terwijl je naar de krantenkoppen staart
Lijkt, tobber, heel het leven je stupide;
Alleen vervroegd pensioen of suïcide
Kan uitweg bieden op dat ogenblik.
Voor jou is elke dag the same old trick
En wie je bent een soort van puntentelling…
En dan bemerk je tot je grote schrik:
Je ware aard ontluikt in café Welling.

Prins Lubberhuizen! Nu ik u toch strik -
Dit geldt ook voor uw vaste-klantenzwik -
Mag ik u vastpinnen op een voorspelling?
U zult hier blijven tot uw laatste snik:
Uw ware aard ontluikt in café Welling.

        mei 2003

Aha, het is gelukt. Nogmaals, bedankt voor het gebodene, ik hoop u eens te ontmoeten. Misschien wilt u wel een ballade of ander gedicht over absint schrijven voor het boek dat we maken? U heeft inmiddels vas al wel vernomen dat het proefproces door die slijter gewonnen is, en dat er binnenkort niets illegaals meer aan 'la fee verte' of, nog mooier, 'la sorciere glauque' (Max Beerbohm) is?
Ik had Jan Kal alvast uitgenodigd om ter gelegenheid daarvan een glaasje te komen nuttigen - en ja hoor...

Met groene groeten,

Meindert Burger.



Bepaald geen onverdienstelijke ballade.      In die tijd waren mijn Houellebecq-vertalingen reeds integraal afgewezen door iemand anders uit dezelfde kring. Nou ja, morgen mag hij me dan eindelijk ontmoeten...  

 

Helfrich (12/08/05 om 15:43:04):

Een ingedikt verslag van een geslaagde avond, waarop zeer veel is gezegd: http://www.parool.nl/parooltheater/verslagen/120805-gifgroenemuze.html
Van Ike Cialona moet ik weer gedichten gaan schrijven. Bas Lubberhuizen blijkt naast uitgever en kroegbaas ook distillateur te zijn van uitstekende eau-de-vie (Lubberhuizen en Raaff, te Varik).

Hafid Bouazza was inderdaad ooit betrokken, maar dat liep allemaal een beetje anders.

 

radioflux (12/10/05 om 01:55:25):

Helfrich schreef:

Een ingedikt verslag van een geslaagde avond, waarop zeer veel is gezegd: http://www.parool.nl/parooltheater/verslagen/120805-gifgroenemuze.html

Het stukje is gelezen, de podcast beluisterd - op de 'pod, in de trein: denk langs de vensters voorbijglijdend polderland, terwijl over de koptelefoon een beschaafd grachtengordelgezelschap zich klokkend een glas Helfrich inschenkt. Zo in de vroege ochtendspits klonk het in ieder geval als een gezellige avond. Kennelijk viel er in de zaal toch enige teleurstelling te bespeuren over het feit dat absintconsumptie niet garant staat voor creatief genie. Ontluistering alweer.

Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar wat Bouazza's betrokkenheid dan inhield, en waarom dat anders is gelopen. Maar dat is slechts mijn ongezonde nieuwsgierigheid. ;)

 

radioflux (12/10/05 om 01:56:52):

Z.v.E schreef:

Het is te hopen dat men nu een betere keuze heeft gemaakt qua proefmateriaal:

http://www.cafewelling.nl/media/paroolabsint.htm

Waarom staan al die mensen zo te dringen?

 

Z.v.E (12/11/05 om 18:25:18):

Gelukkig hadden ze geen last van Die Gothics...  :-/

 

Helfrich (12/12/05 om 16:43:04):

Ik weet eerlijk gezegd niet meer zo goed wat er over "die gothics" is gezegd. Het was niet zo aardig, begrijp ik?

Misschien moet ik me toch meer in die subcultuur verdiepen. Ik krijg er immers steeds meer mee te maken...

 

Z.v.E (12/19/05 om 19:40:13):

Helfrich schreef:

Ik weet eerlijk gezegd niet meer zo goed wat er over "die gothics" is gezegd. Het was niet zo aardig, begrijp ik?

Misschien moet ik me toch meer in die subcultuur verdiepen. Ik krijg er immers steeds meer mee te maken...


Tijdens wat googlen kwam ik dit oudje tegen:

http://www.network54.com/Forum/66144/thread/1086431696/last-1087471864/Proefproces+Absinthe

Een vermoeiende discussie. Een van de vele op dat board.

 

s0lar (12/19/05 om 21:52:31):

Wat een lachertje. Het placebo effect :).

 

Helfrich (12/19/05 om 22:17:32):

Z.v.E schreef:



Tijdens wat googlen kwam ik dit oudje tegen:

http://www.network54.com/Forum/66144/thread/1086431696/last-1087471864/Proefproces+Absinthe

Een vermoeiende discussie. Een van de vele op dat board.


Grappig, die JJV ken ik toevallig uit een andere krocht. Dat Internet is blijkbaar niet zo groot als soms wordt beweerd.

Maar wat is nu precies je punt? Dat "die gothics" niets van absint begrijpen, dat de slaven van de consumptiemaatschappij (zomin als de al dan niet aan het leven lijdende pedante kwasten) niets van "goth" begrijpen, of beide?

 

Z.v.E (12/20/05 om 08:27:50):

De stelligheid waarmee beweert werd dat het effecten zou opleveren verbaasde mij nog het meest.

Dit beeld zal waarschijnlijk nog steeds populairder zijn dan dat het daadwerkelijk is. Interessanter ook.

Verder valt er van die scene niet veel wat begrepen hoeft te worden. Muziek en imago. Waarbij voor een grote (jonge) groep het laatste toch wel het belangrijkst is.



 

radioflux (12/23/05 om 20:11:14):

Aanschouwelijk voorbeeld: een al wat oudere videoclip van gothic-idool Trent Reznor, voor incidentele muziek bij David Lynch zijn film Lost Highway. Het nummer heet 'The Perfect Drug', en zoals je dan direct al weet is het fluorescerend groen en zit het in een glas. Verbazend mag echter heten dat hier nu eens voor de verandering geen brandstichting plaats vindt. Er is slechts sprake van een keurige absintlepel, een suikerklontje, en een karaf koud water. Wel een uiterst twijfelachtig ogende fles - maar goed, iets met zulke ongezonde emissies moet natuurlijk een ongezond etiket hebben.

Voor de echte liefhebber:



en scroll naar beneden voor 'The Perfect Drug' links. (Flash benodigd, jawel...)

 

Helfrich (12/29/05 om 22:56:45):

Z.v.E schreef:


Verder valt er van die scene niet veel wat begrepen hoeft te worden.

Dat vraag ik me af. Er lijkt wel degelijk wat te begrijpen en er valt zeker een en ander niet te begrijpen.

In het voorbijgaan neem ik kennis van bepaalde thema's, zoals: de verbeelding, fascinatie voor de donkere kant van het bestaan en een afkeer van het collectief en de consumptiemaatschappij.

Die eerste twee vind ik in de goth-scene een beetje carnavalesk vertegenwoordigd. Dat is best leuk en flamboyant en alles. Je zou kunnen denken aan wat voorzichtige schreden op het pad van de introspectie tot het balanceren op de rand van de peilloze afgrond van het bestaan, maar daarvan is volstrekt geen sprake. Het is veeleer een fascinatie van plastic. Sympathiek, zou ik zeggen.

Goth is daarbij opvallend eclectisch. Gotiek komt uit het gebied rond Parijs, maar vormt in de goth-subcultuur eerder een operettedecor voor allerlei Keltische uitingsvormen binnen een eigentijdse herinterpretatie van de Victoriaanse tijd.

Is het consumentisme niet gewoon teruggebracht tot een binnen het collectief van de subcultuur geaccepteerde vorm? Zou het er niet beter zijn om bijvoorbeeld whisky tot cultdrank te verheffen? Graan en turf lijken er beter bij te passen dan de rijke geuren van zonovergoten bergweiden. Afkeer van de consumptiemaatschappij? Waar komt die belangstelling voor absint vandaan? Uit Hollywood, lijkt me.

 

Helfrich (12/30/05 om 20:30:15):

Helfrich schreef:


Waar komt die belangstelling voor absint vandaan?

Die vraag is blijkbaar morfogenetisch doorgeresoneerd naar de andere kant van de plas: http://wormwoodsociety.org/forums/index.php?showtopic=793

 

radioflux (12/31/05 om 21:51:46):

Helfrich schreef:


Dat vraag ik me af. Er lijkt wel degelijk wat te begrijpen en er valt zeker een en ander niet te begrijpen.

Inderdaad, maar dat soort vragen kun je bij iedere subcultuur stellen. Waarom dragen rappers te grote trainingspakken en omgedraaide honkbalpetten? Waarom waren ze in de punk-scene zo blij met de veiligheidsspeld? Waarom draag ik (ik ben mijn eigen subcultuur) altijd zwart?

Het is niet makkelijk om over zoiets te spreken zonder in generaliseringen te vervallen, maar de indruk die ik van de meeste gothics krijg is dat het vooral om uiterlijk en identificatie gaat. Jouw treffende typering van die vermenging van stijlen wijst daar volgens mij ook op. Er is een hang naar een oppervlakkig soort duistere mystiek. Alles wat op zo'n manier geinterpreteerd kan worden, en wat bij voorkeur ook nog bruikbaar is om je te onderscheiden van het establishment, danwel je af te zetten tegen je ouders, danwel je aan te sluiten bij je peer-group, wordt ingelijfd.

Absint past die rol. Whisky natuurlijk absoluut niet, want dat is de drank van de Anderen.

Diegenen die wel eens een boek ter hand nemen zul je dan ook niet zo snel Hardy, De Maupassant of Poe zien lezen (hoewel die laatste een twijfelgeval is), noch primaire 'Keltische' werken als The Book of Conquests, maar veeleer de moderne fantasy-auteurs, zoals J.R.R.Tolkien, Raymond Feist of Poppy Z. Brite (zelf een fervent bourbon-drinkster!)

 

Helfrich (01/01/06 om 20:34:54):

radioflux schreef:


ik ben mijn eigen subcultuur

Broeder!
Er is een hang naar een oppervlakkig soort duistere mystiek. Alles wat op zo'n manier geinterpreteerd kan worden, en wat bij voorkeur ook nog bruikbaar is om je te onderscheiden van het establishment, danwel je af te zetten tegen je ouders, danwel je aan te sluiten bij je peer-group, wordt ingelijfd.

Een bondige en trefzekere karakterisering.
Absint past die rol. Whisky natuurlijk absoluut niet, want dat is de drank van de Anderen.

Selbstverständlich.
Diegenen die wel eens een boek ter hand nemen zul je dan ook niet zo snel Hardy, De Maupassant of Poe zien lezen (hoewel die laatste een twijfelgeval is), noch primaire 'Keltische' werken als The Book of Conquests, maar veeleer de moderne fantasy-auteurs, zoals J.R.R.Tolkien, Raymond Feist of Poppy Z. Brite (zelf een fervent bourbon-drinkster!)

En een Nederlands auteur als Paul Evenblij, hoe doet die het in die kringen?

 

Z.v.E (01/02/06 om 10:40:23):

Overigens zijn er binnen de gothic-subcultuur allerlei stromingen die onderling vrijwel niets met elkaar te maken hebben. Dit maakt het karakteriseren van deze scene weer lastiger.

Het beeld wat 'gothic' heeft de laatste jaren (juist dankzij een grote groep binnen deze scene zelf) maakt het weer dat ze nooit serieus genomen zal worden. Helaas voor heel veel goede muziek die dus altijd verborgen zal blijven voor de rest van de wereld...

 

Helfrich (01/29/06 om 11:19:29):

http://www.ikonrtv.nl/radio747live/program.asp?lIntEntityId=104&lIntEntityItemId=473
Vanaf 01:08:20.

 

Helfrich (01/29/06 om 12:36:52):

radioflux schreef:


Voor de echte liefhebber:


Ik geloof niet dat ik een echte liefhebber ben. Wat een irritant gedoe. Wel leuk dat er ook een masturbeerviool in zit.

 

radioflux (02/03/06 om 01:12:53):

Helfrich schreef:

Wel leuk dat er ook een masturbeerviool in zit.

De maker van de video kende zijn klassieken. Of wilde in ieder geval doen voorkomen dat hij ze kende.

 

Helfrich (10/26/07 om 11:04:06):

Helfrich schreef:

Café Welling, Café Welling... Verhip!

Inmiddels schenkt zelfs Welling alleen nog maar Tabu. Mja, de Nederlandse missie heeft jammerlijk gefaald (niet geheel onvoorzien). Terwijl de geletterde grachtengordelaars gezellig wat industrieel bocht uit het Ruhrgebied flamberen, ga ik verder met de rest van de wereld. Adieu!

 

Algemene absintdiscussie